Tabellen nedan visar hur det decimala talet 2771 motsvarar det hexadecimala talet AD3.
A | × | 162 | = | 2560 | |
+ | D | × | 161 | = | 208 |
+ | 3 | × | 160 | = | 3 |
= | 2771 |
Hexadecimala tal är ett positionsbaserat talsystem med basen 16. Eftersom det bara finns 10 olika siffror, så användas bokstäver som siffror för att skapa 16 olika siffror:
Siffra | Värde |
---|---|
0 - 9 | 0 - 9 |
A | 10 |
B | 11 |
C | 12 |
D | 13 |
E | 14 |
F | 15 |
I det hexadecimala systemet skrivs talet 16 som 10. Hexadecimala tal används frekvent inom programmering, eftersom de på ett begripligt sätt kan representera data. En hexadecimal siffra beskriver 4 binära siffror, och två hexadecimala siffror beskriver därför tillsammans en Byte. En Byte kan repsenteras som alla tal mellan 00 och FF i hexadecimal form. Ett vanligt exempel på när detta används i programmeringskod är färgkoder, till exempel i CSS på en webbsajt, där hexadecimala tal kan användas för att definiera Röd, Grön och Blå (#RRGGBB). Några exempel nedan:
Färg | Hex färgkod |
---|---|
#FF0000 | |
#00CC00 | |
#0000FF | |
#FF00FF | |
#FF8800 |
Det hexadecimala systemet är inbyggt i många programmeringsspråk, och ett hexadecimalt nummer kan ofta deklareras genom att inleda talet med 0x. Du kan till exempel enkelt testa detta i JavaScript genom att öppna Konsolen i din webbläsare (i regel genom F12-tangenten) och skriva in 0x10. Webbläsaren kommer returnera talet 16. Om du skriver in 0xFF returneras 255, osv.